Sistem Tong Sampah Bawah Tanah Yang Menakjubkan - Terowong Informasi

Breaking News

Sistem Tong Sampah Bawah Tanah Yang Menakjubkan

Lihat sahaja gambar di atas ini, ia merupakan perkara biasa yang kita lihat di seluruh Malaysia bukan? Bagaimana kita mahu mengekang perkara ini berlaku? Bukan apa, ia macam mencacatkan pemandangan bagi negara maju seperti Malaysia ini.

Bro Nasa terjumpa satu solusi terbaik yang kerajaan perlu fikirkan untuk digunapakai. Sistem ini telah dilakukan oleh negara maju di eropah. Sistem tong sampah bawah tanah di sana berjaya mengekang lambakkan sampah di bandar seperti gambar di atas. Anda masih tidak faham bagaimana ia beroperasi, apa kata anda melihat video di bawah ini terlebih dahulu :

Anda sudah faham apa yang Bro Nasa maksudkan ini. Sistem ini telah digunapakai di negara Sweden. Ia cukup kreatif dan sungguh inovasi sekali. Mungkin rakyat mereka di sana berdisiplin, mereka mampu membina sistem ini yang menelan kos yang amat tinggi.

Tapi satu sahaja yang Bro Nasa fikirkan mengenai sistem ini, jika kita terbuang sesuatu barang berharga tanpa sengaja dan mahu ambil semula, pasti ia menyukarkan kerana setelah anda buang sampah di tong tersebut, ia akan secara automatik compress sampah tersebut.

Tapi ada satu lagi, di Malaysia, kes buang bayi bukan perkara pelik malah biasa kita dengar. Bayangkan ada orang tidak bertanggungjawab membuang bayi di tong sampah seperti ini, tidak dapat nak bayangkan. Pasti sadis.

2 comments

Unknown said...

kalau nak buang sistem cmnie perlu kerjasama dari Majlis perbandaran..pihak pemaju dan Kontraktor yg dilantik utk mengutip sampah sarap..

Terowong Informasi said...

yup..betul tu tapi kosnya mahal tuh