Hukuman Mati Menggunakan Machine Gun Di Thailand - Terowong Informasi

Breaking News

Hukuman Mati Menggunakan Machine Gun Di Thailand

Tahukah anda, jiran negara kita iaitu Thailand pernah membuat satu hukuman mati lain dari yang lain. Selalunya hukuman mati yang biasa kita dengar adalah dengan menggunakan tali gantung tetapi di Thailand, mereka menggunakan Machine Gun!!!



Hukuman mati ini dikenakan bagi pesalah yang mempunyai kes berat sahaja. Mungkin mereka adalah pengedar dadah, pembunuh bersiri atau sebagainya. Seramai 280 penjenyah telah menerima hukuman mati seperti ini. Majoriti yang menerima hukuman ini adalah pesalah merompak dan membunuh yang melibatkan kematian. Hukuman mati menggunakan Machine Gun ini dikuatkuasakan pada 2003.


Jika mengikut sejarah hukuman mati di Thailand, sekitar tahun 1934, hukuman mati utama mereka adalah memancung kepala penjenayah tersebut dengan menggunakan pedang. Mungkin dengan mengikut peredaran zaman, mereka beralih menggunakan machine gun.


Proses hukuman mati dengan menggunakan machine gun ini mempunyai beberapa prosedur yang perlu mereka ikuti. Peluru dalam machine gun perlu diisi 15 butir peluru sahaja. Bagi penjenayah tersebut, mereka akan diikat di sebatang tiang dengan ditutup mata dengan kain tetapi penjenayah tersebut perlu membelakangkan diri dari penembak tersebut. Akan tetapi, terdapat juga kain kanvas yang mempunyai tempat sasaran menembak. Sebelum penembak menekan picu machine gun tersebut, seorang pegawai yang memegang bendera akan memberi isyarat menembak terlebih dahulu sebelum menembak. Hukuman mati ini akan dilakukan pada selepas makan tengah hari. Penjenayah tersebut akan menerima makanan tengah hari lebih awal sebelum hukuman dilaksanakan. Hari ini, hukuman mati di Thailand sudah ditukar kepada suntikan maut.

No comments