7 Lokasi Semula Jadi Menakjubkan Di Arab Saudi - Terowong Informasi

Breaking News

7 Lokasi Semula Jadi Menakjubkan Di Arab Saudi

Lokasi Semula Jadi Arab Saudi

Arab Saudi biasa kita dengar, orang kita ke sana adalah untuk melakukan umrah dan haji. Tahukah anda, Arab Saudi mempunyai 7 lokasi semula jadi yang menakjubkan? Pasti anda terkejut akan perkara ini kerana ia jarang digembar gemburkan. Jom kita lihat di mana 7 lokasi tersebut :

1. Elephant Rock

Elephant Rock

Satu lokasi yang menarik untuk kunjungi. Elephant Rock berlaku kerana hakisan tanah selama berabad-abad dan menjadikan ia satu pemandangan yang sangat menakjubkan.

2. Al Ahsa Oasis

Al Ahsa Oasis

Ia merupakan satu lokasi Oasis yang terbesar dunia kerana terdapat 1.5juta pokok palma ditanam di sini. Takungan air semula jadi di bawah paras tanah menukarkan padang pasir ini menjadi kawasan hijau seluas 30,000 ekar.

3. Jabal Abyad

jabal Abyad

Merupakan kawasan gunung berapi tertinggi di Arab Saudi iaitu sekitar 2,093 meter. Ia mula menjadi tarikan kerana rupa landskap kawasan ini sangat unik di sekeliling gunung berapi ini.

4. Edge Of The World

Edge Of The World

Satu pemandangan dimana kelihatan satu bukit yang tinggi menghadap padang pasir yang luas. Jika mahu melihat matahari terbenam, pasti amat menarik.

5. Fayfa

Fayfa

Nampak kelihatan seperti tempat sejuk dan lembab tetapi ia sebenarnya ia berada di negara yang dipenuhi dengan padang pasir. Landskap Fayfa ini sangat menarik dan kelihatan seperto di Afrika Timur pula.

6. Farasan Island

Farasan Island

Lokasi ini dipercayai mempunyai kaya dengan ikan dan pelbagai terumbu karang. Farasan Island dijaga dengan rapi dan aktiviti menyelam adalah aktiviti paling popular di sini.

7. Jabal Sauda

Jabal Sawda

Ia merupakan lokasi paling tinggi di Arab Saudi. Ketinggian lokasi ini adalah lingkungan 3000 meter dan pemandangan yang dapat cukup awesome. untuk ke puncak ini, anda boleh menaiki kereta. Memang cantik lokasi ini.

1 comment

Airinaa said...

Maybe one day Ill get my Arab adventures... Mmmmmm ;)