Karenah Manusia 2 : Pemalas - Terowong Informasi

Breaking News

Karenah Manusia 2 : Pemalas

Sebelum ini, Bro Nasa ada mengupas mengenai karenah manusia yang gatal tangan. Kali ini adalah mengenai sikap pemalas. Sikap pemalas ini sebenarnya bermula dari rumah sebenarnya. Ibu bapalah yang mendidik dan mencorak diri anda dari kecil sehingga besar. Jika didikannya elok, eloklah ia dan kalau buruk, buruklah ia.

Sikap pemalas ini bukan sahaja berlaku pada kaum lelaki malah ada juga pada kaum perempuan. Jika lelaki pemalas, itu biasa dengar tetapi bila wanita pemalas, agak janggal bila didengar. Kadang-kadang, dari segi luaran, muka cantik, bergaya tetapi ada sesetengah malas bab mengemas rumah. Tahu bergaya sahaja. Bagi lelaki pula, bab mengemas memang satu kerja yang rumit bagi sesetengah lelaki. Yang Bro Nasa selalu nampak, bab cuci pinggan mangkuk. Makan sahaja letak di singki. Kalau seminggu pinggan di singki, seminggulah ia. Itu adalah lumrah bagi kaum lelaki yang bujang.

Jarang kita melihat rumah bujung cantik dan bersih. Mungkin faktor kesibukkan kerja atau aktiviti sosial di luar menjadi faktor kemalasan ini. Mungkin ada rakan anda yang sensetif dengan tahap kebersihan rumah dan juga kuat membebel. Ini adalah pendapat Bro Nasa. Mungkin pendapat anda berlainan. Jika ada pendapat berlainan atau mahu kongsi cerita, boleh komen di bawah.

2 comments

Izwa Kamaruddin said...

kene didik dari kecil..

Mila Ahmad said...

nasiblah saya bukan jenis camtu kadang2 malas jugak tapi sejak dah kawin ni kenalah rajin huhu...