Gua Paling Dalam Di Dunia - Terowong Informasi

Breaking News

Gua Paling Dalam Di Dunia

Krubera (Voronja)

Gua Voronya atau lebih dikenali dengan Gua Krubera adalah gua terdalam di dunia. Gua ini terletak di Arabika Massif, Caucacus Barat, Abkhazia, Georgia. Kedalaman gua ini mencapai 2.191 meter.

Krubera (Voronja)

Ia dikenali sebagai gua terdalam di dunia pada 2001 ketika ‘The Expedition Of The Ukrainian Speleological Association’ berjaya mencapai kedalaman 1.710 meter (5.610 kaki) yang melebihi kedalaman gua terdalam sebelumnya, Gua Lamprechtsofen, di pergunungan Alps Austria, dengan beza 80 meter.

5 comments

Che Akak said...

mmg dalam..takut pulak tgk

Terowong Informasi said...

Bukan Che Akak je takut, bro pon takut jugak..silap2 terkencing..hahah

Basri Mohd Nor said...

2.191 meter! mana nak dalam. Kalau 2.191 KM baru dalam.

Terowong Informasi said...

bro, 2.191 meter bersamaan 5.610 kaki..tinggi la jugak kan...

Terowong Informasi said...

ops..salah..7.188 kaki