Petua Untuk Elak Bekas Makanan Berbau - Terowong Informasi

Breaking News

Petua Untuk Elak Bekas Makanan Berbau



Penggunaan bekas plastik seperti Tupperware sangat popular di Malaysia. Dengan menggunakan bekas ini, ia dapat memudahkan penyimpanan makanan atau sebagainya. Bekas plastik bila sudah lama digunakan pasti akan mengeluarkan bau yang kurang enak walaupun ianya kosong. Kadang kala bau lipas pun kita dapat bau. Jika sudah dibasuh beberapa kali, baunya pasti melekat lagi.

Bagaimana untuk menghilangkan bau ini? Ada Petua untuk elakan bekas makanan berbau ini sangat mudah tanpa mengeluarkan kos. Caranya adalah :

Surat Khabar Lama


Dengan penggunaan surat khabar lama, ia boleh menghilangkan bau yang kurang enak ini. Anda perlu merendamkan sehelai dua surat khabar dan masukan ke dalam bekas plastik yang berbau itu. Tunggu selama 3 jam kemudian, bilas balik dengan air bersih. Insyaallah bau tersebut hilang.


Arang


Arang merupakan satu cara altenatif lain untuk hilangkan bau di dalam bekas makanan. Caranya, anda perlu masukan 2-3 ketul arang ke dalam bekas tersebut. Sebelum memasukan arang ini, basuh bersih-bersih dan keringkannya dan barulah masuk arang tersebut. Biarkan selama 1 hari ia berada dalam bekas tersebut. Kemudian, keluarkan arang tersebut dan basuh seperti biasa. Siap..


Demikian petua bagaimana untuk hilangkan bau dalam bekas makanan. Jika rajin, share lah petua ini kepada rakan anda..


No comments