Nahas Kapal Terbang Terburuk Dalam Sejarah - Bahagian 2 - Terowong Informasi

Breaking News

Nahas Kapal Terbang Terburuk Dalam Sejarah - Bahagian 2


Sebentar tadi, Bro ada memberi matlumat mengenai Nahas Kapal Terbang Terburuk Dalam Sejarah. Jika anda belum membacanya, sila klik SINI. Apa yang anda telah baca tadi telah termasuk dalam sejarah dunia terutamanya dunia penerbangan. Insiden yang tidak dijangka ini memang cukup mengerikan malah boleh kerugian berbilion ringgit.

Mari teruskan membaca dan lihat apakah insiden lain terburuk dalam sejarah dunia. Berikut adalah nahas tersebut :
  • 19 Februari, 2003 : Pesawat tentera Pengawal Revolusi Iran terhempas di kawasan pergunungan. 275 kematian dilaporkan.
  • 25 Mei 2002 : China Airlines Flight 611 Boeing 747 musnah di udara dan terhempas di Selat Taiwan 20 minit selepas berlepas dan 225 orang dilaporkan mati. Pesawat musnah di udara disebabkan oleh pembaikan tidak sempurna untuk pesawat 22 tahun sebelum itu. Sehingga 2014, ia kekal menjadi kemalangan yang paling terkini yang melibatkan Boeing 747 yang menyebabkan kematian penumpang.
  • 12 Nov 2001 : American Airlines Airbus A300 terlibat di dalam kemalangan selepas berlepas dari Lapangan Terbang JFK ke kota kecil New York City of Queens. 265 mati, termasuk di darat.
  • 31 Oktober 1999 : Pesawat EgyptAir Boeing 767 terlibat di dalam kemalangan di luar Nantucket ; NTSB menyalahkan tindakan oleh pembantu juruterbang. 217 orang mati. Penyiasatan oleh Lembaga Keselamatan Pengangkutan  Negara mendapati bahawa juruterbang Mesir  membawa kapal terbang ke bawah dengan sengaja. Walau bagaimanapun, Agensi Penerbangan Awam Mesir membuat kenyataan bahawa pesawat terhempas kerana kegagalan mekanikal.
  • 2 September 1998 : Semua 229 orang di atas pesawat Swissair Flight 111 mati apabila pesawat, terbang dari New York ke Switzerland, terhempas di Lautan Atlantik di barat daya Halifax, Kanada. Kapten tidak dapat memadamkan api yang bermula di atas siling di kokpit dan akhirnya hilang kawalan.
  • 16 Februari 1998 : Pesawat China Airlines Airbus A300 terhempas semasa mendarat di lapangan terbang di Taipei , Taiwan. 203 orang mati.
  • 26 September 1997 : Garuda Indonesia Airbus A300 terlibat dalam kemalangan berhampiran dengan lapangan terbang di Medan , Indonesia. 234 orang mati.
  • 6 Ogos 1997 : Korean Air Boeing 747-300 terlibat dalam kemalangan semasa mendarat di Guam. 228 orang mati.
  • 12 November 1996 : Arab Boeing 747 berlanggar dengan pesawat kargo Kazakh berhampiran New Delhi. 349 orang mati.
  • 17 Julai 1996 : Pesawat TWA Boeing 747 meletup dan terlibat dalam kemalangan di kawasan Long Island, New York. 230 orang mati.
  • 26 April 1994 : China Airlines Airbus A300 terhempas apabila mendarat di Lapangan Terbang Nagoya di Jepun. 264 orang mati.
  • 12 Disember 1985 : Pesawat Arrow Air DC-8 kemalangan selepas berlepas dari Newfoundland , Kanada. 256 orang mati.

  • 12 Ogos 1985 : Pesawat Japan Airlines Flight 123 ( Boeing 747 ) kemalangan di kawasan pergunungan selepas kehilangan sebahagian daripada sirip ekornya. 520 mati dalam bencana pesawat tunggal paling teruk di dunia. 4 orang terselamat. Tanpa mengakui liabiliti, JAL membayar ¥780juta ( RM2.5bilion ) kepada saudara-mara mangsa dalam bentuk “wang takziah”. Presidennya, Yasumoto Takagi meletak jawatan, manakala pengurus penyelenggaraan yang bekerja untuk syarikat di Haneda itu membunuh diri untuk meminta maaf atas kemalangan tersebut. 
  • 19 Ogos 1980 : Pesawat Arab Tristar membuat pendaratan cemas di Riyadh dan terbakar. 301 orang mati.
  • 28 November 1979 :  Pesawat Air New Zealand DC- 10 terlibat dalam kemalangan di kawasan pergunungan Erebus, Antartika. 257 orang mati.
  • 25 Mei 1979 : Pesawat American Airlines DC- 10 terlibat dalam kemalangan selepas berlepas dari Lapangan Terbang O’Hare Chicago. 275 orang mati.
  • 1 Januari 1978 : Pesawat Air India 747 terlibat di dalam kemalangan dan terjunam ke dalam laut selepas berlepas dari Mumbai. 213 orang mati.

  • 27 Mac 1977 : Pesawat KLM 474 , Pan American 747 berlanggar di landasan di Tenerife , Kepulauan Canary kerana masalah komunikasi. 583 mati  di dalam bencana penerbangan paling buruk dunia. 61 orang terselamat. Selepas kejadian itu, perbualan antara juruterbang dan pegawai kawalan trafik udara menjadi lebih seragam untuk mengelakkan kekeliruan sama seperti yang berlaku dengan pesawat KLM yang mempunyai tanda pelepasan untuk berlepas.

2 comments

Anum said...

selamat pagi
singgah pagi & salam jumaat

Terowong Informasi said...

Selamat Pagi Nurzakiah hanum....