Escalator Terpanjang Di Dunia - Terowong Informasi

Breaking News

Escalator Terpanjang Di Dunia


Hong Kong merupakan negara yang kecil, mencabar dan padat. Di dalam negara yang kecil ini, mereka mempunyai Escalator terpanjang di dunia. Sistem Escalator ini tidak digunakan di dalam premis tetapi ianya kegunakan di luar sahaja.



Sistem Escalator ini telah membantu penduduk Hong Kong untuk melalui kawasan ini yang berbukit-bukit. Kepada warga tua, ia satu penghargaan bermakna kerana dapat mereka bergerak dengan selesa dan cepat. Escalator ini meliputi jarak yang menegak 135 meter dan mendaki bukit ini berpecah kepada 20 Escalator berasingan yang disambungkan dengan 3 Laluan bergerak cenderung dan laluan pejalan kaki biasa. 

Terdapat 14 pintu masuk dan keluar yang terdapat di Escalator ini. Jika anda ingin bergerak dari permulaan escalator ini sehingga ke penghujung Escalator, ia mengambil masa selama 20 minit. Sistem Escalator ini telah membawa 55,000 pengguna sehari walaupun pada mulanya disasarkan membawa 27,000 pengguna sahaja. Sistem Escalator ini bermula sejak tahun 1993 yang menelan belanja sebanyak HK$240 million (US$30 million) manakala penyelengaraannya sangat mahal iaitu sekitar US$950,000. Walaupun ia sangat menarik tetapi kosnya mahal tidak terkata.

No comments